Adaptasyon

tumblr_m1ewe5rv7E1qcncteo1_1280

Bir topluma saglikli bir sekilde adapte olmak, toplumun, akil, amac ve isbirligi icin ortak bir zemine ulasip dogru yonde ilerlemesi icin kosul olarak kabul edilir. Peki adaptasyonun teorik degil de pratik olarak nelere yaradigina (ya da yaramadigina) bir bakalim.

Oncelikle etkili adaptasyon araclarini taniyalim,

Film endustrisi

Filmlerin ve dizilerin hepsinin aslinda bizim, hic farkinda olmadan, bilinc altimiza isleyip, uzerimizde tahmin bile edemeyecegimiz etkiler biraktigini ogrenseydik ne yapardik? Ne yapacaz, onlari seyretmeye devam ederdik tabiki. Ama bu bilgi, bizi farkli acilardan seyretmeye iterdi muhakkak. Belki altinda yatan mesaji anlamaya calisirdik, belki nasil bir fikir ya da duygu empoze etmeye calistigini dusunurduk. Belki de bunlari dusunenleriniz de vardir. Ki ben oldugunu biliyorum. Fakat bugun geldigimiz noktada, medyanin, film endustrisinin, Hollywood’un ve dolayisiyla dunyadaki tum medya sirketlerinin yuzde 96’sinin sadece 6 sirkete ait oldugunun farkina varilmasi, tum kafalarda zillerin calmaya baslamasini tetiklemesi gerekir.

6 sirket, tum dunyanin beynini mi yikiyor yani? Oyle birsey henuz soylemedim. Ote taraftan soylemis olsam da, sadece 6 sirketi suclamak yakisi kalmaz. Cunku musteri aldigi hizmetten hoslanmiyorsa, hizmet saglayicisini degistirir. Insanlar bu durumdan hoslanmasalardi, bu hipnoza prim vermezlerdi. Fakat insan yonetilmekten hoslanir. Endoktrinasyon onu bu sekilde sartlamistir. Tum egitimi, donanimi, onun bilgiyi ve direktifleri disaridan almasi gerektigi yonunde verilmistir. Dolayisiyla insan yonlendirilmeye ac, inanmaya ac, kontrol edilmeye ac, guvenliginin disaridan saglanmasina ac, hatta yolun devaminda aci cekmeye ac bir hale getirilmistir.

Farkli perspektifler manipulasyonun anlasilmasina yardimci olacaktir.

Televizyon kutusuna eskiden “aptal kutusu” derlerdi. Hosuma gitmezdi cunku kucukken cok seyrederdim ve aptal kelimesinin benim icinde bulundugum bir aktivite ile ozdeslestirilmesinden rahatsiz olurdum. E ne de olsa ben de insanim ve aptal isler yapiyor olmak istemem. Yapiyorsam da bunu reddetmek isterim. Bundan dogal ne var?

Sistemin bizi nasil kontrole acik ve muhtac biraktigini anlamak icin biraz vakte ve dusunmeye ihtiyacimiz var. Bu bir anda fark edilecek bir sey degil. Cunku mevcut sistemin yapisi, dizayni ve guvenlik duvarlari bir sanat harikasi. Bu kadar detayli dusunulmus bir sistemi yaratmak kolay degildir(!). Mesela,

Egitim

Kendi egitimimden bahsetmeyecegim cunku oldukca basarisiz bir ogrencilik hayatim oldu. Sanirim belli de oluyordur! Fakat universite yillarimin baslangicinda, bir sekilde genis olcekte cocuk egitimi konularina ufaktan ilgi duymaya basladim ve icine girmesem de farkli egitim sistemleri ile karsilastim. Bunlardan beni en cok etkileyeni Rudolf Steiner’in kurucusu oldugu Waldorf Egitim Sistemi’dir. 1919’da kuruldugunda neredeyse zamaninin fersah fersah otesinde bir egitim sistemi oldugunu hayretler icerisinde fark etmistim. Daha sonra ulkemizde bu sistemin neden bulunmadigini dusundum ve cok ta kafa yormamaya karar verdim cunku buradaki tum sistemler zaten evlere senlik.

Tum dunyaya hakim gunumuz egitim sistemine gelelim. Kaciniz okudugunuz okulda iyi bir egitim aldiginizi dusunuyor? Eminim, icinizden kendi egitimi ile gurur duyanlar olacaktir.

Size ne ogrettiler ve sizi neye hazirladilar?

Yine uzerine dusunulmesi gereken bir soru. Aslindi ciddi olarak oturup bunu dusunmek gerekir. Hangimize okulda dusunce dersi verildi? Insan oglunun durmadan yegane yaptigi ve hareketlerine sebep olan tek neden! Bize nasil dusunuldugu, neden dusunuldugu, dusuncenin yapisi, kaynagi, analizi, icerigi vs ogretildi mi? … Efendim? …

Bu hayatta en cok ilgimi ceken konularin basinda gelmistir. Okullarda, nasil dusunuleceginin dersinin verilmemesi. Hem de ilk sinifta. Tanrim! Ve kimse de boyle birseyi talep etmemis bu gune kadar! Birisi bizim yerimize dusunuyor ve bize bilmemiz gerekenleri veriyor ya.

Orta caglarin egitim sistemi bile kritik dusunce bilimini o zamanlardan vermis. Ama bugun tuketime dayali kapitalist emperyalist sistemde dusunmek sistemin kendisiyle cikar catismasi yaratmaktadir. Analitik dusunce metodlarinin gunumuz egitim sisteminin zorunlu genel mufredatinda bulunmasi soz konusu bile olamaz.

46412_10151837698330712_74478421_n

Simdi de zorla okutulup ezberletilen kitaplari dusunun. Ezberle ama nasil ezberlersen ezberle diyorlar. O bilgilerin mutlak oldugunu kabul etmemiz istenir. Dogru, surdurulebilir, seffaf, bariscil bir sosyo-ekonomik toplum icin bu egitimin uygun oldugu farz edilir. E iyi de dunyadaki nufusun aclik oranini bilmeyen kalmadi. Herkes dolasan forward emaillerde ezberledi bunu. Yani kendine hayri olmayan bir sistemin, egitiminin kime hayri dokunacak??? Universitelerden mezun oluyoruz da noluyor? Afrikada millet acliktan mi kurtuluyor? Ya da sistemin dogaya katkisi, surdurulebilirligi, tum dunya nufusunun gelisimi mi artiyor?

Kibarca bir sey degismiyor diyim siz anlayin. O zaman acaba yanlis davanin mi pesindeyiz? Gunu kurtarma cabasi insanligi bir adim ileri goturmemistir. Bunca zamandir dunya uzerinde mutlak huzurun ve barisin hakim olmasi icin, yardimi zerre kadar dokunmamis, dusunce formlarini degistirsek acaba farkli bir sonuc elde edebilirmiyiz?

“Dusunce formlari” deyip birakiyorum. Devami ikinci yazimda.

Ağustos 18, 2013 tarihinde Uncategorized içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin. 2 Yorum.

  1. hello there and thank you for your information – I have certainly picked up anything new from
    right here. I did however expertise several technical points using this site, since
    I experienced to reload the web site lots of times previous to I could get it to load properly.

    I had been wondering if your web hosting is OK? Not that I’m complaining,
    but slow loading instances times will often affect your placement in google and could damage your high-quality score if advertising and marketing with Adwords.
    Anyway I am adding this RSS to my e-mail and can look out for a lot more
    of your respective exciting content. Make sure you
    update this again very soon.

  1. Geri bildirim: Entegrasyon | tufanguven

Bir Cevap Yazın

